Andebu Fortidslag 125 år
Andebu Fortidslag - grasrotandelen

Andebu Fortidslag 125 år

| 2. juni 2026

Referat fra jubileumsmarkering på Haugberg søndag 31. mai 2026

En bedre dag for å markere at Andebu Fortidslag er 125 år kunne vi ikke finne, med sol og 22 grader. Vi kunne heller ikke samles på et bedre sted enn her på Haugberg hvor Fortidslaget ble stiftet 17. desember 1901. Her åpnet gårdens husfolk Rune Firing Haugberg og Ingrid Knotten Haugberg sitt hjem og sin hage for 107 mennesker som kom denne dagen. Alt var lagt til rette for tre hyggelige timer med nyslått grass og alt på stell – og med flagget til topps.

Fortidslagets jubileumskomite ved leder Vigdis Myhre sto for ypperlig servering med bakerovnsbrød fra Bygdekvinnelaget og med goudaost, hjemmelagde kjøttkaker og hjemmelagd prim som pålegg. Gjestene fikk også nyte Andebusnippen (bakt av Haldis Skaug) til kaffen sammen med flere kaker. Det ble servert masse mat. I matpausen sørget Kjell Skalleberg for at folk fikk prøve kunnskapene sine om Fortidslaget i en kviss, som Lars Harald Alstadsæter hadde laget til denne dagen.

Vigdis Myhre åpnet med noen ord. Bjarne Sommerstad var kjømmester (kjøkemester) og orienterte om programmet. Han snakket også om Andebus viktige næringsveier – skogen og sagbrukene. Rune Haugberg fortalte om gårdens folk og historie. Det kom hilsen fra Hedrum historielag. Tor Bjørvik fortalte om sin kommende bok som omhandler virksomhet langs vassdragene i Vestfold, som sagbruk og kverner.

Dagens tale ble holdt av leder Jan-Agnar Stålerød, hvor han forteller om Fortidslagets start og virksomhet gjennom 125 år. 1901 var valgår, og Hans Kristian Haugberg satt i kommunestyret. Så 17. desember ble det holdt gammelt og nytt herredsstyremøte på Haugberg. Etter møtene foreslo sogneprest Peder Nissen Thaulow å stifte et fortidslag.
Han ble lagets første formann. Var det Høyjord kirke som fikk de til å se viktigheten av å danne et fortidslag den gangen? I 1901 oppdaget de at kirken gjemte en stavkirke. Det ble flere bygninger som tiltrakk seg interesse etter hvert. Hynnestua fra Hynne ble først tatt vare på av Andebu Fortidslag på Berg og kom deretter til Vestfold Fylkesmuseum. Communalstua ved Prestegården ble tatt ned og satt opp på Gulli. Fortidslaget bruker den i dag.
Han understreket at initiativtakernes arbeid den gang er veldig viktig for oss i dag. Vi har alle protokollene som viser oss hva Fortidslaget har drevet med igjennom 125 år. Det ble skrevet en 100-årsberetning som kan leses på Fortidslagets hjemmeside. Det har vært år da ingenting skjedde. De siste 25 år har det vært mye aktivitet med foredrag, turer, rydding av stier og årsskrift. Håpet er at folks interesse og engasjement for vår lokalhistorie vil være der også i framtida!
Lederen retter en takk til alle som har gått før oss og til alle medlemmer og frivillige i dag. De som holder laget gående og gir håp om at Andebus historie og identitet blir tatt vare på.
En stor takk til Rune og Ingrid og jubileumskomiteen og alle som har bidratt til at dagen ble en strålende dag! Gratulerer med 125-årsjubileet til Andebu Fortidslag!

Sandar spelemannslag med Svein Aakerholt underholdt med musikk fra Vestfold – mye fra Andebu.

Kjømmester Bjarne overleverte en stikkelsbærbusk til folket på Haugberg som takk sammen med ord fra leder i Fortidslagets veihefte fra 2025.

Fasiten finner du her: Fasit på jubileumsquiz

Kategori: Referater

Stengt for kommentarer